Det er mange måter å nyte synet av vakker natur på. Noen liker å gå tur til fjells, mens andre
setter pris på synet av sjøen. Midtvinters er det mange som foretrekker å ta innover seg utsikten
omgitt av 90 varmegrader og noe kaldt å drikke på. I Molde har du alle alternativene for dine
føtter. Takket være Nausta AS kan du nyte den fantastiske Moldefjorden fra Moldes første
selvbetjente og flytende badstue.

En ubemannet badstue som kulturtilbud

10.desember 2022 stod de fem mennene bak Nausta AS klare med saksa og båndet for å
markere den offisielle åpningsseremonien av byens første flytende badstue. Etter flere måneder
med planlegging, tegning, spleiselag og bygging var badstua klar til å ta imot ivrige moldensere.
Badstuen markerer en helt ny attraksjon for innbyggerne og er inspirert av lignende tilbud fra
hovedstaden.

– Det hele begynte med at to av folkene som står bak Nausta-konseptet satt i en badstue i
Oslo og tenkte “Hvorfor har vi ikke dette i Molde?”. De ønsket å tilgjengeliggjøre
sjøfronten og skape et kulturtilbud og et samlingspunkt i byen, forteller Robert Karlsen,
meddriver og badstuvakt i Nausta AS.

Tre år senere var duoen blitt et mannskap på fem og idéen begynte å spire. De fem
initiativtakerne bak Nausta AS er lokalmennene Eivind Fadnes, Robert Karlsen, Lasse
Tomasgård, Johan Oltedal og Peder Bua. Peter Bua er også arkitekten bak prosjektet, og sørget
for at både navnet og bygget står i stil med byens estetikk.

De har valgt en strategisk plassering for Nausta badstue på Havnebassenget midt i byen.Fra badstuen kan kundene nyte utsikten mot Moldefjorden året rundt. De er omgitt av en varmog lun atmosfære, og kan kjøle seg ned direkte i sjøen. På sikt ønsker de å flytte badstuen til bystranda hvor den blir en del av Sjøfronten 2.

– Vi har vært i drift i 2 måneder og har hatt nærmere 2000 kunder siden åpning. Nå ser
vi på muligheten for å ekspandere. I september står Sjøfronten 2 ferdig. Da ønsker vi
å flytte badstuen over dit slik at den blir en del av totaltilbudet som Molde kommune
tilbyr, fortsetter moldenseren.

Selvbetjent kundereise og helautomatisert drift

Badstuen tilbyr en helt unik kundereise hvor kunden selv kan booke time enten i forkant eller
som drop-in. Kundene finner et ledig tidspunkt, booker og betaler gjennom et intuitivt
bookingsystem på nettsiden til selskapet.

– Vi tenkte ganske tidlig at de skulle være en ubemannet badstue og det har vi klart!
Systemet fungerer sømløst. Vi har stort sett bare hatt positive tilbakemeldinger fra
kundene. Vi har åpent fra 06:00-23:00 hver dag og vi ser at noen av kundene booker
en ny time med en gang de er ferdig. Det har blitt et populært tilbud, kundene har
skapt en slags badstueklubb, sier Karlsen og ler.

Gjennom integrasjonen mellom Inlet og BookUp har driften av badstuen blitt helautomatisert.
Når kundene booker en tid, blir det automatisk sendt ut en bekreftelse på SMS og e-post. 30
minutter før bookingen starter får kundene en adgangskode på SMS som fungerer på døren til
badstuen. Samtidig skrur ovnen seg på automatisk slik at det er riktig temperatur når kundene
ankommer.

– Løsningen har en enorm verdi for oss som driver badstuen. Vi er 5 karer som har
vanlige jobber på dagtid, og drifter badstuen gjennom dugnadsarbeid på kveldene.
Friheten vi har fått av systemet til BookUp og Inlet har vært helt gull, fortsetter en
fornøyd Karlsen.

Foto: Andreas Winter

Et godt samarbeid mellom Nausta, BookUp og Inlet

En av forutsetningene for å ha en god og effektiv drift er et godt samarbeid. Samarbeidet mellom
de tre aktørene har muliggjort en sømløs og fullstendig selvbetjent kundereise. En av
forutsetningene for et godt samarbeid er god kommunikasjon. Kommunikasjonen mellom
selskapene har ifølge Nausta AS vært veldig bra.

– Samarbeidet med Inlet og BookUp har vært veldig bra. Vi har ved flere anledninger
ringt til både Thomas Wisur i Inlet og Eivind Riiser i BookUp. Det har vært til alle
døgnets tider, til og med i helgene, og vi har alltid fått den hjelpen vi trenger, avslutter
Karlsen.

Videre ser Nausta AS på mulighetene for å ekspandere konseptet sitt. De har vært i dialog med
flere interessenter som ønsker å være med på å utvide Nausta-konseptet som en totalpakke.
Dette inkluderer alt fra selve badstuen, ovnene, bookingsystemet og integrasjonene som
muliggjør den helautomatiserte driften.

Del på:

Les også

  • Lager247: Et av landets første selvbetjente minilager

  • Sirken: Selskapet som bygget Norges første selvbetjente varelager for overskuddsvarer

  • Oslonøkkelen

Se alle kundecaser